Verktygslåda

Letar du efter ett enkelt sätt att involvera patienter i förbättringsarbete?

Verktygslådan, som är framtagen av QRC, innehåller flera olika verktyg och metoder som är till hjälp när du ska ta med patientperspektivet i ditt utvecklingsarbete.

Verktygen har olika svårighetsgrad, från de enkla du kan använda direkt utan större förberedelse eller kostnad till de som kräver lite mer resurser och tid. Du får tips om när det är lämpligt att använda verktyget, hur man gör, hur många personer som involveras, svårighetsgrad och flera goda exempel.

 

  • Brukarrevision

    Brukarrevision

    Djupare insikt när brukare intervjuar brukare.

    Läs mer >

    Brukarrevision är ett sätt att få djupare inblick i hur er verksamhet betraktas ur en patients perspektiv. Revisionen går ut på att brukare intervjuar brukare. Den görs av personer med erfarenhet av att vara brukare, patienter eller anhöriga. Vid brukarrevision får verksamheten ofta reda på sådant som annars inte skulle upptäckas. Brukarrevisorn har genomgått en skräddarsydd utbildning.

  • Enkäter

    Enkäter

    Enkäter är ett snabbt, billigt och enkelt sätt att få feedback av många patienter.

    Läs mer >

    Genom att ställa frågor direkt till patienter får man ökad insikt i patienternas behov, upplevelse av vården och om deras hälsotillstånd. Enkäter kan vara en bidragande faktor till ökad kunskap om hur man kan förbättra vårdens verksamheter.

  • Fokusgrupp

    Fokusgrupp

    Ett enkelt sätt att fråga om uppfattningar och åsikter.

    Läs mer >

    Fokusgrupp är ett utmärkt verktyg när man ska fråga om uppfattningar och åsikter. Man samlar en grupp till en intervju där man kan fördjupa sig i vad som är viktigt för dem och få en djupare förståelse om deras upplevelser, behov, attityder, rädslor och förväntningar.

  • Födelsedagskalaset

    Födelsedagskalaset

    Upplev hur mycket lättare det är att förbättra när patienten är med i denna enkla övning.

    Läs mer >

    Att involvera patient- och närståendeperspektivet i utveckling kan vara främmande för de som aldrig har gjort det förut. Övningen med verktyget visar att det är lättare att utveckla vården för patienter när patienterna själva är med.

  • Förslagslåda

    Förslagslåda

    Ett enkelt sätt att samla in patienters synpunkter och idéer om din verksamhet.

    Läs mer >

    Förslagslådan är ett enkelt sätt att samla in patienters synpunkter och idéer om vården eller vårdverksamheten. Förslagen kan användas på ett konstruktivt sätt för att förbättra.

  • Kameradagbok

    Kameradagbok

    En bild säger mer än tusen ord. Kameradagboken är ett enkelt sätt att se vården ur patientens ögon.

    Läs mer >

    ”En bild säger mer än tusen ord”, särskilt om patientens erfarenhet och upplevelse.”
    Genom att be patienter eller närstående ta bilder när de är i vården eller i sin vardag och sedan beskriva vad bilder betyder för dem, kan man få en djupare insyn i deras perspektiv.

  • Kär och Galen

    Kär och Galen

    ”Vad älskar du och vad gör dig galen när du är hos oss?”.
    Ett lekfullt verktyg som ger insikt i patienters tankar och känslor.

    Läs mer >

    ”Vad älskar du och vad gör dig galen när du är hos oss?”.
    Med detta lekfulla verktyg får du insikt i era patienters tankar och känslor om er verksamhet.

     

  • Patientberättelser

    Patientberättelser

    Patientens berättelse är ett utmärkt sätt att komma i kontakt med verkliga händelser och känslor.

    Läs mer >

    Patientberättelser är ett utmärkt verktyg för att komma i kontakt med patientens verkliga händelser och känslor. De kan skapa öppenhet för förändring, främja empati och ge värdefull information om hur det är att vara patient. De kan också bli ett tillfälle att upptäcka behov och resurser hos patienter och närstående för fortsatt verksamhetsförbättring.

  • Patientcentrerad rapport

    Patientcentrerad rapport

    Bjud med patienten i överrapporteringen! Ett utmärkt sätt för patienten att bli delaktig.

    Läs mer >

    Genom att patienten är med i överrapporteringar och vid ronder blir hen mer delaktig i sin egen vård och en tydlig medlem i sitt vårdteam.

  • Patientintervju

    Patientintervju

    Patientintervju är ett enkelt sätt att få ökad insikt i personens upplevelse, behov, förhoppningar och känslor.

    Läs mer >

    Genom en djup, strukturerad dialog med en patient som får beskriva sina erfarenheter med egna ord, kan man få en ökad insikt i personens upplevelse, behov, förhoppningar och känslor.

     

  • Patienter i förbättringsteam

    Patienter i förbättringsteam

    Ta med patienten i förbättringsteamet! Hen har ofta professionella kompetenser som kompletterar på oväntade sätt.

    Läs mer >

    När patienter är med under utvecklings- och förbättringsarbete finns det god möjlighet att kontinuerligt byta tankar och idéer. Patienter har med sig professionella kompetenser som kompletterar teamet på oväntade sätt.

  • Patienter i kvalitetsregisters styrgrupper

    Patienter i kvalitetsregisters styrgrupper

    Ta med en patientrepresentant i styrgruppen! Att se vårdprocessen ur olika perspektiv bidrar till insikter.

    Läs mer >

    Patienternas kunskap och erfarenheter av att se vårdprocessen ur olika perspektiv bidrar till djupare insikter när kvalitetsregistret ska utvecklas. Med deras kunskap kan man lättare identifiera målet med vården, behandling för och bra behandlingsmetoder samt hur registret ska utformas på bästa sätt för att vara ett stöd i utvecklingen av vården.

  • Patientresa

    Patientresa

    Förstå patientens behov, beteende och upplevelse på djupet genom att lyssna aktivt och rita upp grafiskt.

    Läs mer >

    En patientresa är en grafisk visualisering av en upplevelse eller process, till exempel ett vårdbesök. Den beskriver patientens känslor kring det de upplevt. Genom att kartlägga på detta sätt får man nya insikter om patienters behov, förväntningar och beteenden som i sin tur kan inspirera till idéer för förbättring och utveckling.

  • Personas

    Personas

    Fiktiva beskrivningar av patienter – personas – med hjälp av befintliga data ökar förståelsen för patienters behov.

    Läs mer >

    En persona kan sägas vara en fiktiv patient – en fiktiv beskrivning av en typisk patient – baserad på verkliga data. Genom att ta fram personas ökar förståelsen för patienters behov, beteende, attityder, kunskaper och förväntningar. Personas gör det också lättare att tidigt testa om förbättringsidéer kommer att uppfylla patienters behov.

  • Resultat av vård (PROM)

    Resultat av vård (PROM)

    Med PROM mäts patientens upplevelse av sin sjukdom och hälsa efter behandling eller annan intervention.

    Läs mer >

    PROM (Patient Reported Outcome Measures) mäter patientens upplevelse av sin sjukdom och hälsa efter behandling eller annan intervention. Vid mätning används ofta enkäter. De kan vara antingen av typen där patienterna skattar en förändring eller där de skattar sin nuvarande hälsa vid olika tillfällen före och efter en behandling/intervention. PROM-mätningar speglar patienternas uppfattning av vårdens hälsoresultat vilket ger viktig information i skapandet av en bättre och mer patientfokuserad vård.

  • Skuggning

    Skuggning

    Skuggning är en bra och enkel ”prova på”-metod för att lära sig om patientens upplevelse av sina processer.

    Läs mer >

    Skuggning gör det möjligt att uppleva vården från patientens eller närståendes perspektiv. Att följa – skugga – patienten genom en vårdepisod och observera miljö och händelser utifrån deras perspektiv kan öka empati och förståelse för patienten under en vårdprocess. Detta kan inspirera till utvecklingsarbete.

  • Tänka högt

    Tänka högt

    Utvärdera en tjänst eller upplevelse genom att lyssna aktivt då patienten berättar högt vad den tycker, tänker och känner.

    Läs mer >

    Tänka högt-verktyget används för att utvärdera en produkt, tjänst eller upplevelse. Patienten berättar högt vad den tycker, tänker och känner när den utför en uppgift, som till exempel fylla i ett formulär.

  • Upplevelse av vård (PREM)

    Upplevelse av vård (PREM)

    Med PREM mäts patientens vårdupplevelser och nöjdhet med vården.

    Läs mer >

    PREM (Patient Reported Experience Measures) mäter patientens vårdupplevelser och nöjdhet med vården. Det kan handla om bemötande, delaktighet, information, förtroende för vården, tillgänglighet, organisationsstruktur eller vårdresultat. Oftast används enkäter i olika former.

  • Upplevelsedagbok

    Upplevelsedagbok

    Låt patienten berätta genom en dagbok och få ökad förståelse för hur vården kan förbättras.

     

    Läs mer >

    Upplevelsedagbok är ett enkelt sätt att öka patienters insikt om vad de har varit med om. Dagboken utgår från patientens perspektiv. Den baseras på upplevelser, erfarenheter och utmaningar som patienter upplever i hälsotillstånd eller i vårdprocessen.